Sztuczna inteligencja mocno zmienia zasady gry w marketingu. Dzięki niej firmy mogą lepiej zrozumieć swoich klientów i precyzyjniej dostosowywać komunikaty, co przekłada się na lepsze wyniki i mocniejsze relacje. W social media AI też robi swoje – pomaga tworzyć bardziej angażujące treści i skuteczniejsze kampanie. Niektórzy się wzbraniają, inni nadużywają, a jeszcze inni nawet nie zdają sobie sprawy gdzie i jakie są możliwości.W RSM wykorzystujemy sztuczną inteligencję na co dzień. W tym artykule podpowiemy:
- Jak AI zmienia marketing i pozwala firmom lepiej zrozumieć swoich klientów.
- Jakie korzyści niesie AI w social mediach, od tworzenia angażujących treści po automatyzację kampanii.
- Na co zwrócić uwagę, aby mądrze korzystać z AI i uniknąć niepotrzebnych błędów.
- Dlaczego ludzki wkład jest nadal kluczowy, mimo rosnącej roli AI w działaniach marketingowych.

AI w Marketingu
W marketingu początkowo wykorzystywano AI do realizacji prostych zadań związanych z analizą danych, np. segmentacji klientów. Wraz z rozwojem zaczęto używać jej m.in. do automatyzacji kampanii reklamowych, tworzenia spersonalizowanych treści, interakcji z klientami za pośrednictwem chatbotów i wirtualnych asystentów, analizy sentymentu, a nawet przewidywania zachowań konsumentów.
AI w działaniach strategicznych social media
Podczas przygotowywania strategii komunikacji w social mediach, AI może pomóc w wielu aspektach, aby strategia była spójna, efektywna i dopasowana do potrzeb Twojej marki. Oto niektóre z obszarów:

- Tworzenie Buyer Person:- Definiowanie szczegółowych buyer person, z którymi będzie tworzona komunikacja.- Pomoc w określeniu ich potrzeb, problemów, motywacji i oczekiwań względem marki. - Tworzenie scenariuszy i insightów, które pozwolą dostosować komunikaty do różnych segmentów odbiorców.- Przykład: możesz wrzucić informacje o personie, które już zgromadziłeś, rozpisać ją jak najbardziej możesz i zapytać AI o to, czy coś jeszcze by dopisał. Dzięki temu zyskasz dodatkowy punkt widzenia i być może dodatkowe informacje o personie, o których wcześniej nie pomyślałeś.
Pytanie jakie możesz zadać np. w Chacie GPT:"Cześć, przygotowuję strategię marketingową dla swojej marki XYZ zajmującej się sprzedażą produktów dla dzieci. Są to zabawki, a także XYZ, YZX. Buyer personą jest rodzic dziecka w wieku 1-4 lat. Oto informacje na jego temat:“<wklej wszystko co wiesz o personie>”Oto insighty:“<wklej>”A teraz proszę podaj mi więcej informacji o personie. Zastanów się co pominęłam, a co może wydawać się kluczowe. Wyodrębnij dodatkowo w opisie bóle, potrzeby persony, a także szanse, motywacje i oczekiwania względem marki i produktów dla dzieci.”
- Opracowanie Key Message i Tone of Voice:- Współtworzenie kluczowych komunikatów i historii marki, które będą przewijać się w treściach (np. podkreślenie unikalnego doświadczenia, jakie usługa ma dać użytkownikowi).- Pomoc w definiowaniu tone of voice marki, tak aby brzmiał spójnie z Twoją wizją, np. aby marka była postrzegana jako profesjonalista i pełniła rolę eksperta.- Tip: poproś AI o przygotowanie słów kluczy, których będziesz używać w komunikacji. A także “don'ts”, których zawsze będziesz unikać.
Pytanie jakie możesz zadać:"Cześć, na bazie informacji o personie, które wklejam Ci poniżej“<wklej wszystkie informacje o personie>”przygotuj proszę wytyczne do komunikacji dla mojej marki. Ważne jest dla mnie, aby komunikacja była lekka, czyli słowa, których będę używać nie będą zbyt formalne. Nie chcę budować dystansu pomiędzy marką a odbiorcami. Dodatkowo chciałbym, aby marka była postrzegana jako ekspert.”
[newsletter]
AI w działaniach operacyjnych social media

- Kreacja i oprawa wizualna kampanii:- Doradztwo w wyborze elementów graficznych, motywów.- Wsparcie w tworzeniu briefów dla grafików, aby materiały były spójne z wizją i przyjętymi założeniami. - Przykład: przy tworzeniu nowej kampanii możesz poprosić AI o wsparcie w wymyśleniu graficznych motywów przewodnich dla konkretnej kampanii, które będą wspierać przekaz kampanii. Daj mu jak największy wkład w postaci założeń, wyróżników i anty przykładów.
Pytanie jakie możesz zadać:"Cześć, przygotowuję nową kampanię dla swojej marki XYZ zajmującej się sprzedażą produktów dla dzieci. Z okazji Black Friday chciałam zorganizować akcję specjalną dla klientów. Chciałabym, aby klienci otrzymali specjalną zniżkę na zakupy. Oto założenia promocji:“<wklej informacje dot. promocji>”W związku z tym chciałabym, aby ta kampania wyróżniała się szczególnie na profilach w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej. Grafiki mogłyby być przygotowane w zupełnie innej koncepcji graficznej, być może z uwzględnieniem specjalnych motywów graficznych spinających kampanię w całość. Zależy mi na tym, aby grafiki zwracały uwagę użytkowników, a także, aby promocja była odpowiednio uwypuklona. Podaj proszę 20 pomysłów na hasła dla kampanii z krótkim opisem oprawy wizualnej dla kampanii."
- Harmonogram publikacji-Opracowywanie harmonogramów treści na kanały social media.-Przykład: wgraj strategię i poproś AI, żeby przygotował dla Ciebie pomysły na posty – tak, żeby część dotyczyła np. szans rozwoju Twojej persony, a część odpowiadała na jej bolączki. Niech pomysły będą naprawdę konkretne, z gotowymi przykładami tematów, które zainteresują odbiorców i odpowiedzą na ich potrzeby, a także wskazówkami, jak te treści przekuć w angażujące posty.
Pytanie jakie możesz zadać:"Cześć, przygotowuję harmonogram treści dla swojej marki XYZ zajmującej się sprzedażą produktów dla dzieci. Potrzebuję przygotować listę tematów dla postów na Facebooka oraz Instagrama. Potrzebuję 50 tematów. Ważne jest dla mnie, aby każdy post dostarczał realną wartość użytkownikowi. Niech tematy nawiązują do odpowiedzi na bóle persony, ale także dawały szansę na nowe. Tematy muszą być interesujące dla persony, zawierać konkrety. Nie chcę lania wody.Zobacz przykładowe tematy postów, które spełniają moje oczekiwania: <wklej>Zobacz przykładowe tematy postów, które nie spełniają moich oczekiwań, ponieważ są zbyt ogólne i oczywiste dla odbiorców: <wklej>Tutaj wklejam też informacje o personie: <wklej>"
- Wdrożenie zespołu w strategię marki:-

- Pomoc w przygotowaniu materiałów szkoleniowych dla zespołu, aby każdy znał zasady komunikacji marki.- Organizowanie wewnętrznych warsztatów dotyczących np. tworzenia angażujących treści, pracy z algorytmem platform czy analizy wyników.- Przykład: wrzuć gotową strategię do AI i poproś o skrócenie i podzielenie na slajdy w prezentacji, poproś o przykłady pytań/zadań do zespołu, które możesz wykorzystać, aby zwiększyć zaangażowanie podczas prezentacji lub, aby wzmocnić skojarzenia i zapamiętywanie treści przez zespół.
Pytanie jakie możesz zadać:"Cześć, przygotowuję warsztaty szkoleniowe dla zespołu, których celem jest skuteczne zapoznanie ich z nową komunikacją marki. Podziel strategię marki XYZ na 10 slajdów z najważniejszymi zasadami komunikacji i tone of voice. Stwórz 10 pytań warsztatowych, aby przećwiczyć tone of voice marki XYZ z zespołem.”

Czy AI zastąpi Specjalistów Marketingu?
W RSM chętnie korzystamy z rozwiązań opartych na AI. Zarówno w działaniach strategicznych, jak i operacyjnych. Od analizy danych, przez generowanie pomysłów, po tworzenie treści i optymalizację kampanii. Wgrywamy przeprowadzone analizy oraz własne wnioski, aby uzyskać dodatkowy punkt widzenia. Na każdym etapie staramy się wejść w buty klienta, bo wiemy, jak ważna jest maksymalne poznanie grupy odbiorców do tworzenia skutecznych komunikatów.AI jest świetnym wsparciem, ale to tylko jeden z elementów większej całości. Może się wydawać, że sztuczna inteligencja zastąpi człowieka – ogarnie kampanie i wyeliminuje potrzebę specjalisty. Ale jeśli kiedyś poprosiliście ChatGPT o stworzenie bardziej skomplikowanej treści, wiecie, że czasem wychodzą z tego niezłe ‘kwiatki’. Ślepe podążanie za trendami może oszczędzi czas i pieniądze, ale nie zawsze daje oczekiwane efekty. AI wymaga umiejętnego zarządzania, a czasem potrzeba poprawić lub pogłębić treści, aby były spójne i autentyczne. Łatwo jest zachwycić się możliwościami AI i zapomnieć, że to tylko narzędzie – świetnie inspiruje, pozwala spojrzeć na coś z innej perspektywy, ale kluczowe jest zachowanie balansu i ludzki wkład. To właśnie krytyczne spojrzenie i autentyczność dają przekazowi prawdziwą wartość.

Nie jesteś pewny, czy potrafisz zrobić to sam? Nie martw się, od tego jesteśmy my. Zapisz się na konsultację, gdzie otrzymasz profesjonalne wsparcie. A jeśli uważasz tę wiedzę za wartościową i chcesz być na bieżąco z trendami w marketingu, zapisz się na cykliczną wysyłkę newsów.[newsletter]

.png)
.png)









